Så fungerar sökmotoroptimering

Med effektiv sökmotoroptimering får du din sida att bli mer synlig utan att behöva lägga stora summor på betald marknadsföring. Sökmotoroptimering går ut på att öka  synligheten i sökmotorernas organiska resultat, d.v.s. resultat som dyker upp när användarna söker på ett visst ord, till exempel ”hus” eller ”pasta”. Tanken bakom sökmotoroptimeringen är alltså att lyckas komma högt upp i sökresultaten utan att behöva betala för annonsplats där.

google, search engine, seo, sökmotoroptimering
Hamna högt upp i sökresultatet

Hur går det till att sökmotoroptimera?

Vad som avgör hur högt upp en webbplats hamnar i sökresultaten beror på mängder av faktorer, bland annat innehållet på sidan och om andra sidor länkar till din. Ytterligare faktorer som avgör är om din sida innehåller välstrukturerad text med tydliga rubriker och överskådliga texter och bilder.

Idag lönar det sig med andra ord att ha ett bra innehåll på sin sida. Att bara skriva ett ord tusentals gånger på sin sida utan relevant innehåll kommer inte att fungera. 

Kortfattat fungerar det på så sätt att sökmotorerna rankar webbplatserna utifrån följande faktorer:

-Hur pass relevant sidan är för den som söker

-Hur populär sidan är. Handlar för det mesta om att många andra länkar till den.

Relevans handlar om att om du exempelvis söker på ”Italiensk restaurang” så ska du få upp italienska restauranger i din närhet. Däremot ska du inte komma till en sida som kanske har orden italiensk på flera ställen och restaurang på några ställen också men vars huvudämne är något helt annat som till exmpel ”så lär du dig italienska snabbt”.

Självklart är det så att sökmotorernas algoritmer inte är helt felfria men sedan Internets födelse har de kommit att bli mycket bättre så att de kan ge användarna den information de söker efter.

Nyckelord – Sökord

Nyckelord eller sökord som det också kallas på svenska (engelska keyword) är ett viktigt ord i arbetet med sökmotoroptimering. Det är detta ord som användarna söker på och då vill du fokusera på just det ordet! Många väljer därför ut vissa populära nyckelord och bygger upp sina sidor utifrån dessa. 

Innan du sätter igång med att bygga upp din webbplats med specifika sökord bör du dock börja med att undersöka orden. En del ord är väldigt populära med tusentals sökningar varje dag och är därför svåra att konkurrera om. Risken är stor att du inte kommer att lyckas komma högt upp i rankingen med dem. Om det är alltför få som söker på ett ord ska du inte heller välja det eftersom det ändå inte kommer att generera trafik trots att du hamnar högt upp i sökresultatet. 

Välj istället ut ord med lagom mängd sökningar där du har möjlighet att lyckas komma 10 i topp. Online kan du hitta flera smidiga verktyg som erbjuder möjligheten att undersöka olika nyckelord utan kostnad.

seo, google, search, sökmotoroptimering

Så skapar du relevant innehåll

I takt med att sökmotorer som Google blivit allt bättre på att sålla bort ej användarvänliga sidor har det blivit a och o att skapa bra innehåll, eller content som det ofta kallas. Algoritmerna brukar anse att långa texter som berättar om ett ämne på djupet är mest relevanta. Därför lönar det sig att skriva bra texter och att ge bilder en så kallad alt-text för att sökmotorn ska förstå vad bilden visar.

Du behöver alltså skriva för användarna och skriv gärna långt! Mellan 1000 och 2000 ord är en bra riktlinje per sida. Kom ihåg att ta med sökordet i titeln och gärna också i underrubrikerna. Tänk på att rubrikerna ska väcka intresse hos den som läser. Tyvärr kan alltför torra och tråkiga rubriker göra att läsaren inte ens orkar börja läsa texten.

Ha korta stycken på några meningar och lägg till två till tre bilder med alt-text. Punktlistor är också bra att lätta upp texten med. Utgå ifrån att du ska skapa innehåll som du själv gärna skulle vilja komma till om det var du som sökte på nyckelordet.

Jobba med länkbygge

Andra sidor som länkar till din sida förklarar för algoritmerna hur populär din sida är. Att skapa inlänkar eller backlinks är därför mycket viktigt för alla som vill öka trafiken sin webbplats. De bästa länkarna kommer från seriösa sidor som har många besökare. Det finns flera sätt att bygga länkar på, till exempel kan du hitta länkkataloger på nätet där du gratis kan lägga upp en länk till din sida mot att du länkar tillbaka.

Naturligtvis går det att köpa annonser med länk till din webbsida men om du vill komma undan billigare finns det andra sätt. Satsa på att skriva bra och informativt material som andra gärna länkar till. Ett annat sätt är att höra av dig till andra för att höra om de kan tänka sig att länka till dig.  Kanske kan du erbjuda dig att skriva en bra text på deras sida i utbyte? 

Ytterligare ett sätt är att gästblogga och i blogginlägget lägga in en länk till din sida. Ofta kan du behöva betala en slant för att få skriva ett blogginlägg, åtminstone om bloggen är hyfsat populär. Det kan dock vara värt pengarna och i många fall billigare än att betala för annonsplats i en tidning eller liknande.

link building, link outreach, offpage seo, länkbygge, länkbyte, byta länkar, bygga länkar
Länkbygge

Komma högt upp i sökresultat – övriga faktorer

Utöver bra innehåll och inlänkar till din sida är följande faktorer viktiga för att användarna ska hitta till dig via sökmotorer.

-Bra laddningstid: Tar din sida för lång tid att ladda kommer den att rankas lägre.

-URL: Adressen till en specifik sida bör ha ett bra namn och struktur för att den ska hittas av användarna. Bland annat bör den vara beskrivande så att den som söker direkt förstår vad sidan innehåller. Den ska helst vara kort och innehålla samma nyckelord som sidan har. Använd gärna bindestreck mellan orden om URL består av flera ord.

-Metataggar : Kort beskrivning om sidan som gör att sökmotorerna förstår innehållet på sidan. Ha gärna en meta-titel (seo-titel) och en metabeskrivning. Metatiteln är den som kommer upp som titel i sökresultatet medan metabeskrivningen är texten som följer precis efter metatiteln i resultatet.

Följ upp hur sökmotoroptimeringen går

Sist, men inte minst är det viktigt att följa upp hur det går med sökmotoroptimeringen. Genom att exempelvis använda Google Analytics kan du analysera om trafiken ökar och hur avvisningsfrekvensen ser ut. Det finns även bra verktyg som ger extra hjälp för den som vill satsa på sökmptoroptimering. Sök bara på seo-verktyg så kommer du att hitta flera olika leverantörer av denna typ av tjänst. Ofta kan till och med basutbudet vara gratis, perfekt om du vill testa olika verktyg för att se vilket du trivs bäst med.

I detta blogginlägg har du kortfattat kunna läsa om vad sökmotoroptimering innebär. På Wikipedia kan du läsa mer om sökmotoroptimering.