Att sortera projekt i tidrapport ska självklart vara så lätt som möjligt att göra. Efter den senaste uppdateringen (1.2.16) är det nu möjligt att sortera projekten på namn och kund. När du tidrapporterar är det förstås viktigt att det är enkelt och går snabbt. För att slippa en lång lista lanserar vi nu förbättringar som gör att sortering av projekt blir ännu smidigare.
Sortera projekt i tidrapport förbättrar lönsamhet
Det går även att ange default projektfärg på kundnivå samt uppdatera en kunds befintliga projektfärger retroaktivt. Du hittar denna funktion i vyn där man editerar en kund. Läs mer här om hur du registrerar och ändrar kunder i app och webb. Genom att använda olika projektfärger för olika kunder och olika projekt hos samma kund blir rapporterna mer överskådliga. Både stapeldiagram och cirkeldiagram blir tydligare och du kan direkt se om det är något projekt som sticker ut. Kanske blir nästan hela cirkeln fylld av en och samma färg? Då vet du att det är dags att bredda kundbasen om den fakturerbara tiden nästan bara gäller en kund.
Vi på Flowi uppmuntrar våra användare att använda rapportfunktionen aktivt eftersom den ger viktiga analyser. Varför är då rapportfunktionen viktigt? Jo, det beror på att regelbunden utvärdering och analys av vilka kunder och projekt som ger högst intäkter per arbetstimma ger strategiska svar. Svar på vilka kunder eller projekt som är viktigast att lägga tid och energi på. Rapporterna ger svart på vitt hur det ser ut och ni behöver inte gissa eller gå på känsla.
Genom att spara ner informationen i en CSV-fil kan ni även bearbeta informationen på ett sätt som passar ert företag. CSV-filerna går att redigera i olika typer av kalkylprogram som till exempel Google Sheets eller Excel. I kalkylprogammet kan du ändra i texten för att göra den mer anpassad efter ert företags behov. Eller klippa in delar av texten i en power point-presentation eller liknande inför ett möte.